Påväg till New York


 FN och IPU ha ett gemensamt möte om demokrati, mänskliga rättigheter, hållbar utveckling och ekonomisk återhämtning. Jag har fått förmånen att ingå i den Svenska delegationen eftersom jag är ledamot av IPU. Därför åker jag just nu till New York, i morgon börjar mötet i FN-skrapan.
Det ska bli oerhört intressant att träffa engagerande kvinnor och män från nästan hela världen och som vill bidra med sina erfarenheter och lägga förslag inför en bättre framtid.
  
Dessutom firar FNs barnkonvention 25 år på torsdag, det förväntas firas och uppmärksammas på olika sätt med världsledande personer. Bl.a kommer statsminister Stefan Löfven till New York och många andra höjdare för att högtidlighålla barnkonventionen. Jag är glad att få vara där samtidigt och jag är glad att Sverige äntligen ska göra FNs barnkovention till lag, det borde fler länder göra.   

När jag var ordförande i Unga Örnar stred vi mycket för det och för barns möjlighet att komma tilltals. Nu tar vi ett viktigt steg i rätt riktning. Men fortfarande far många barn illa och det går aldrig att slå sig till ro.

Förutom att delta i IPU-mötet och fira FNs barnkonvention är jag tillfrågad om att vara med på ytterligare ett möte, det handlar om Palestina. Därför stannar jag i New York lite längre än planerat, det är viktigt att ställa upp och beskriva Sveriges ställningstagande för ett fritt Palestina. 
Jag ser fram emot en intressant vecka. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0