Rosa Parks en hjälte i Kongressen

 



Ingen kan väl vara oberörd över det mod som Rosa Parks visade när hon vägrade ge sin sittplats på bussen till en vit man i Alabama 1955.

-          jag reser mig inte, ni får hellre arrestera mig, sa Rosa Parks

och så blev det också, hon arresterades av två polismän, men det satt också igång en process som inte slutade förrän alla fick åka med bussarna och sitta var de ville. Bussbojkott och protseser över hela landet gav resultat.

 

I det djupt segregerade USA på 1950-talet fick inte afroamerikaner sitta tillsammans med vita i bussarna och de skulle ställa sig upp om någon vit behövde plasten. Det var mycket annat som de diskriminerades för också, lägre löner, längre arbetsdagar, inte samma rättigheter att gå i skola osv.

 

Senare fick Rosa Parks upprättelse genom både hedersmedalj av president Clinton och hon fick en statsbegravning i Kongressen när hon dog 2005.

Det är bara presidenter och några få civila som fått det.

 

Jag är djupt imponerad av Rosas Parks mod men också över att amerikanarna hedrat hennes minne med denna staty i den amerikanska kongressen.

 

När jag hör nyheter från Italien om att det finns förslag om att inrätta särskilda bussa för Romer för att de inte ska åka med samma bussar som Italienare inser jag att vi människor är skröpliga varelser som aldrig lär av historien


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0