Det här med att bjuda till....

 
 
Just nu pågår samtal mellan Stefan Löfven och de olika borgerliga partiledarna. Givetvis måste de säga att de inte vill sitta i Löfvens regering för att hålla skenet uppe till sina egna led. 
Visst är det helt förståligt att det är svårt att ta utsträckta händer direkt efter en hektisk valrörelse.
 
Men att hänvisa till att vi inte skulle samarbeta eftersom socialdemokraterna "motarbetat" borgerlig politik i valrörelsen är ett mycket konstigt argument. För vad går en valrörelse ut på om inte just att förklara skillnaderna i politiken just för att väljarna ska kunna välja. Om jag inte missminner mig så så tror jag mig ha hört borgerliga företrädare påstått att "socialdemokratisk politik inte skulle fungera" om och om igen i valrörelsen.
 
Dessutom om vi vänder på situationen, om de borgerliga skulle bilda regering med sina ca 35%, då hade de vädjat till ansvar för landet, spelat ut SD-kort och påstått att socialdemokraterna inte tar utsträckta händer osv. 
 
Före valet var 7 partier överens om att inte låta rasister styra genom eventuell vågmästarroll men hur ska det gå till om det inte blir blocköverskridande samarbete?
 
Givetvis vill inte borgerliga företrädare sitta i Löfvens regering, men det är inte det Stefan Löfven ber om. Han ber om att få stöd i vissa frågor. 
 
Minoritetsregering är inget unikt i Sverige, tvärtom det är det vanligaste. Då får Riksdagen mer att säga till om. Jag tror att alla behöver bjuda till nu och i framtiden.  
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0