Hållbara lastbilstransporter



Idag hade Sveriges Åkeriföretag med Tomas Morell i spetsen ordat ett möte för oss, Socialdemokratiska riksdagsledamöter, på Volvo lastvagnar i Göteborg. 
 
Det var Anders Ygeman, Leif Pettersson, Lars Johansson, Mattias Jonsson och jag som var på  plats. Vi fick bl.a. Åka Volvo Lastvagnars bil med kollisionsvarning med nödbroms och jag fick känna hur det kändes.



Volvo har arbetat med säkerhet under lång tid och nu kunde vi tillsammans med branschen studera de nya system som erbjuds i moderna lastbilar. Med det nya systemet kan skadeverkningarna vid ett olyckstillbud avsevärt minskas. Det betyder ökad säkerhet både för förarna och för medtrafikanter.
 

Länskriminalpolisen var representerad av Håkan Carlsson och gav oss sin bild av transportsäkerhet, han välkomnade dessutom vårt förslag med klampning på riktigt. Dvs att inte som den borgerliga regeringen vill släppa förövarna efter 24 timmar.

Vi fick också presentera våra förslag om ordning och reda på vägarna 
 
Trafiksäkerhet och säkerhetstänkande är något som jag arbetat med under många år, både i trafikutskottet och som ordförande för NTF. Idag fick vi se på plats hur Volvo arbetade med säkerheten.

Dessutom fick vi provköra. Jag körde tre olika modeller från en 10 meters till en 25 metare med släp. Det var både kul, pirrigt och lärorikt att få köra omkring på Volvos testanläggning.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0