Upprop och nystart



Idag är det upprop i Riksdagen och avstamp för en spännande politisk höst. För min del skulle det ha startat med gruppmöte med socialdemokraterna för att nominera talman.
Nu ser det tyvärr inte ut att bli så eftersom det tåg jag åker med (sitter på) har problem med strömförsörjningen. Jag hade en hel timmes marginal från början, med tåg kl.6.18 men med det splittrade järnvägsunderhållet verkar det inte vara någon som har koll. 

Som luttrad pendlare borde jag ju inte bli vare sig förvånad, förbannad eller upprörd, detta är ju tyvärr vardagsmat numera trots att vi får läsa statistik på att tågen går och kommer i tid.

Nåväl någon gång kommer jag väl fram och jag får lita på att mina partikamrater väljer en bra person till talman på det gruppmötet som jag kommer att missa pga av tågstrulet. 

Klockan 11 idag är det upprop sedan väljer vi talman och vice talmän och vi får väl se om det blir en sluten omröstning som vänsterpartiet vill angående andre vice talman. 

I morgon blir det mer formalia och tjusig öppning av Riksdags året. Det ska naturligtvis bli kul att vara med på, men jag är mer sugen på att sätta igång med riktigt politisk arbete. Vi behöver en regering som sätter jobben, rättvisan, jämställdheten främst. Vi behöver vända utvecklingen i skolan och jag är glad över gårdagens överenskommelse mellan socialdemokraterna och miljöpartiet.

Men vi behöver också ta fajten mot främlingsfientliga krafter, mot rasismen och mot de som vill spela ut olika människor mellan varandra. Det gör vi främst genom att bekämpa arbetslösheten, motverka fattigdomen, ge människor trygghet och framtidstro. 

Jag hoppas den nya regeringen tar plats snart och att vi tar sikte på solidariteten och sammanhållningen igen  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0