Att se andra är en del i ledarskapet




Efter att ha ägnat några tillfällen till Ledarskapsutveckling har jag nu kommit fram till det demokratiska ledarskapet. En ledare är ofta en förebild. Därför är det viktigt att vara tydlig med mål och visioner men också med tilliten. Att kunna lita på varandra är oerhört viktigt och ledaren ska stå upp för sitt ord och stå upp för andra i sin omgivning. 


Så förutom att vara tydlig, entusiastisk och rak ska även ledarskapet bygga på demokrati och dialog. 
Att se andra är en del i ledarskapet, dvs lyssna, se, pusha och lyfta upp var och en i omgivningen.
Förmågan att entusiasmera andra och få med sig andra är naturligtvis också viktigt men om det inte finns tillit är det svårt att komma någon vart.

Vi ska utstråla mod att våga ta beslut men också erkänna för varandra när det blivit fel, för det blir det i bland. Att vara ärlig mot sig själv och sin omgivning är en utmärkt egenskap i arbetet att leda andra.

Så med lite mer ödmjukhet, tålamod och jädrar anamma ska nog även jag kunna utveckla mitt ledarskap. Det kan du också göra, börja med att lyssna på andra och lyft fram det som är positivt.
Då kan vi nå långt tillsammans 

Kommentarer
Postat av: Carina Ohlsson

Det är ett utav tre ord i mitt ledarskap. Jag brukar tänka på tillit, öppenhet och humor.

2015-04-11 @ 08:47:41
Postat av: Jan

Många tror sig vara ledare. Få är det i praktiken. Fler försörjer sig dock på ledarskapskurser.

2015-04-11 @ 08:52:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0