Framtiden börjar med skolan



Idag har jag haft förmånen att få skugga en lärare på Västerhöjdsgymnasiet i Skövde. Jag fick följa Tobias Jonsson och fick fina glimtar av vardagen för lärare. Jag träffade Tobias kollegor i lärarrumet. Vi hade ett intressant samtal om stora klasser och svårigheten att hinna med varje elev utifrån ett individperspektiv mm


Många lärare har en tuff vardag, med mycket administration och för lite tid med eleverna. Samtidigt finns en stark vilja att visa upp goda exempel i det arbete som bedrivs. 

 Många lärare känner att en alldeles för stor arbetsbörda vilar på dem. De ska vara överallt och kunna allt, samtidigt som de pekas ut som ansvariga för de låga skolresultaten. De framförde önskemål mål om fler lärare, pedagoger, vaktmästare, fritidsledare, hjälpredor och personal som jobbar med elevhälsa mm flera som kan avlasta lärarna så att de kan fokusera på lärandet. 

Socialdemokraterna vill minska bördan genom att se till att stora klasser blir mindre och lärarna fler. Det har vi föreslagit i flera budgetmotioner och blev så sent som i december nedröstade av M, SD, fp, C och KD. 
Vi har tappat tid i reformarbetet men återkommer nu med fler förslag. 

På lektioner jag följde fick jag inblick i Svenska och Religion och jag fick möjlighet att småprata med eleverna om hur de ser på skolan och vad som ska hända sedan.

Senare träffade jag även lärare som påpekar att framtiden börjar i förskolan något som jag håller fullständigt med om 

En annan kul grej som hände på Västerhöjd var att SSUarna var där med sin Skolkampanj 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0