Fel fel fel av Internationella Amnesty

 


I morse twittrade jag min besvikelse över att Amnesty International fattat beslut, om att aktivt verka för att avkriminalisera alla delar av prostitution.

Då fick jag frågan om vad jag har för argument, här är några av dem.

1.       Att avkriminalisera sexköp och människohandel är att backa bakåt i tiden och tro att det blir bättre men det är väg för att värna de som blir offer för sexhandeln.

2.      Flera internationella rapporter visar att den svenska sexköpslagen och den svenska lagstiftningen skyddar och förebygger bättre eftersom den kriminaliserar köparen.

3.      Att sälja sex är inget fritt val, motsatsen är snarare regel. Fattigdom, könsmaktsordningen och maktobalans leder till att flickor, pojkar, kvinnor och män tvingas sälja sina kroppar.

4.      Länder som legaliserat sexköp har betydligt större problem med människohandel, exploatering av kvinnor och barn och försämrarar deras rättigheter och möjlighet till skydd.  

5.      Att köpa en annan människas kropp för eget nöje kan aldrig ses som en rättighet. Tvärtom, det utnyttjar en annan människa och stödjer en handel och exploatering av kvinnor och barn, både i Sverige och i världen.

6.      Det är inte förenligt med att värna mänskliga rättigheter och strider därmed mo FNs konventioner

Tror inte ni som läser behöver fler argument för att förstå varför Amnesty International har fel fel fel i denna fråga. 

Jag beklagar deras beslut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0