SVD och succéartade jobbkongresser

 

Äntligen har vår budget gått igenom och börjat gälla. Det satt långt inne eftersom vi inte har majoritet i Riksdagen och när de borgerliga partierna och främlingsfientliga SD gör gemensam sak fäller de våra förslag. Det var det som hände den 3 december, det var det som ledde till att det skulle ha utlysts ett nyval och det var det som sedan ledde till decemberöverenskommelsen.

 

Nu får pensionärerna en något bättre ekonomisk situation och nu kan vi äntligen börja beta av på vårt svåraste tuffa vallöfte om att sänka arbetslösheten.

 

Det gläder mig att fler ungdomar får chansen till jobb idag som det bland annat står i Skövde Nyheter

Äntligen får unga chansen till jobb, praktik eller utbildning. Den officiella statistiken visade hur ungdomsarbetslösheten ökade från 19 till 25 % under den gamla regeringens tid.

Varje ung människa skall få möjlighet till en god framtid. De ungdomar som av olika skäl saknar gymnasiekompetens har störst risk att bli och förbli arbetslösa. Därför ska arbetslösa unga under 25 år ha ett utbildningskontrak.

Det är bland annat debatter och beslut på våra tidigare socialdemokratiska kongresser som leder till de förslag och åtgärder vi nu kan leverera.

Det gläder mig även att även Svenskan, SVD, noterat att vi haft bra diskussioner tidigare och att jag som älskar kongresser euforiskt har rapporterat ifrån dem.

Att någon skulle ha bett mig beskriva kongresser succéartat är däremot fullständigt fel. De som känner mig vet att jag i så fall skulle ha blivit motvalls kärring och skrivit något annat.

 

Men så är det ju med Svenskans ledasidor, de har som uppgift att skriva ner sossar och gör det bra (tyvärr).

 

Jag minns när jag började skriva interpellationer om det dåliga järnvägsunderhållet. Då beskrevs jag naturligtvis löjeväckande på Svenskans ledarsida. Att en mycket stor del av Riksdagens interpellationer sedan dess handlat om just järnvägsunderhållet, tågförseningarna och brister i samordningen, har nog inte Svenskan tänkt påpeka. Eller så gör de det nu när det är en sosse och inte en moderat som är infrastrukturminister.

Men jag gläds över att våra tidigare succéartade jobbkongresser äntligen kan leda till konkreta åtgärder och inte till slag i luften som de gjorde när vi var i opposition.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Jan

Socialdemokraterna är nere på 25 procent i opinionsmätningarna och du skriver om succéer?

Svar: Japp eftersom jag syftar på att vi äntligen får genomföra vår politik. Det tycker jag är succé. Sedan tycker jag naturligtvis det är trist att vi har så låga opinionssiffror, men eftersom jag är obotlig optimist så tror jag att när vår politik ger resultat kommer även opinionen att vända
Monica Green

2015-08-06 @ 13:18:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0