Att våga misslyckas



Den här veckan har jag fått möjlighet att fördjupa mig i hur viktigt det är att våga misslyckats för att komma någon vart. Kanske några av er tycker att det är självklart eftersom det finns gott om goda råd och citat som uppmuntrar de som misslyckas.
”De enda människor som aldrig misslyckas är sådana som aldrig försöker”

Det kan låta lite väl präktigt att predika om hur viktigt det är att vara modig nog att våga misslyckas igen och igen och igen. Men det är inte självklart för alla. Många skäms, känner sig ledsna, trycks ner och vågar inte försöka fler gånger eftersom det är så jobbigt att gå igenom. 

Men små barn vågar. Tänk om de skulle sluta försöka lära sig gå bara för att de ramlar hela tiden?
Tänk om idrottsmän inte skulle våga förlora, då hade de aldrig blivit det de är idag. Och hur många geniala uppfinningar hade vi inte gått miste om om inte hen vågat misslyckas? Oftast så har det varit ett misslyckat experiment som blev den geniala upptäckten

Motgång föder framgång, javisst men orkar vi ta motgångarna? Ibland vill vi ju inte gå igenom motgång på motgång. Vi andra måste bli bättre på att låta människor misslyckas i vår omgivning, men även finnas till hands när någon mår dåligt efter en motgång. Dessutom måste vi själva våga misslyckas för att bli starkare till nästa gång. Eftersom vi lär oss av våra misslyckanden.

Lätt sagt men inte lika lätt i praktiken. Jag själv ska åtminstone försöka bli bättre på att låta andra misslyckas och tillåta mig själv att vara modig nog att misslyckas ibland. Dessutom att inte acceptera mobbing av barn eller vuxna på nätet eller i verkliga livet. Var modig nog att säga ifrån. 

En annan viktig sak i processen att växa som människa är att inte oroa sig så mycket. 
Det ska jag fördjupa mig i nästa vecka. 
Dalai Lama lär ha sagt  ”Om det finns en lösning på ett problem, är det onödigt att oroa sig. Om det inte finns nån lösning på problemet, är det meningslöst att oroa sig.”

Så veckans uppmaning: våga misslyckats, älta inte för mycket och oroas inte i onödan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0