Intensiva dagar i Visby





Naturligtvis är jag på Gotland denna när politikerveckan i Visby pågår. Jag och min kollega Carina Ohlsson har varit här sedan "urminnes tider" i alla fall i mer än 20 år.
Här pågår alltid spännande seminarier, debatter, utfrågningar, partiledartal i Almedalen, roliga mingel och möten.

I år är jag här för första gången som UN-women Sveriges ordförande vilket innebär att jag prioriterar många jämställdhetsaktiviteter. Det är både roligt och angeläget att berätta om feminism, UN-womens arbetet mot våld mot kvinnor och arbetet med att göra Kvinnokonventionen mer känd. Dessutom värvar vi män som är beredda att ställa upp för Heforshe. Det innebär inte att bara bli fotograferade att man blir fotograferad framför en skylt. Det innebär att man tar aktivt ställningen för jämställdheten och är beredd att gå i bräschen för att det ska bli möjligt.

Igår var vi med på ett spännande mingel med 5050klubben som är startad av kvinnor inom IT-branchen som ledsnat på mansdominansen. 

Idag är det socialdemokraternas dag och Stefan Löfven talar i Almedalen kl.19 det ska bli mycket intressant. UN-women Sverige finns på plats från kl.17 för att registrera de jämställda männen i Heforshe. 

I morgon inträffar ytterligare en hilight. Då håller UN-women sitt seminarie om kvinnors Egenmakt – att återerövra livet http://unwomen.se/infoaktiviteter-20112012/
Varmt välkomna 

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Carina Ohlsson och du är sambo hörde jag och ni sitter i Riksdagen bägge två för samma parti. Lite udda.

Svar: Vad är det för udda med det?
Monica Green

2015-06-29 @ 19:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0