Har vi råd att inte renovera järnvägen?



Efter att dag ut och dag in höra talas om tågförseningar, nedrivna kontaktledningar, trasig räls, fel i växlar börjar vi tro att det är ett normaltillstånd att inte lita på att tåget kommer i tid.
Jag är en van tågpendlare och tycker det är fantastiskt när det fungerar. Betydligt bekvämare än både bil och flyg. Men jag börjar tröttna på alla dessa fel och förseningar.

Jag förstår mig inte på dem som inte tycker att vi ska investera i järnvägen. Det är ett totalt slöseri att låta rälsen förfalla som den gjort. Alla dessa förlorade arbetstimmar som pendlare får sitta på tåget istället för att jobba är otroligt dyra för samhället. Det går inte att arbeta särkilt bra på tåget heller eftersom nätet, trådlösa nätet, eller 4G och 3G inte fungerar så dåligt.

Just idag får tåget köra andra vägar än raka spåret på Västra Stambanan. Vi åker runt till Eskilstuna, Vingåker, Flen och alla möjliga ställen i snigelfart. Vi åker en liten bit och sedan är det stopp igen innan vi åker en liten bit till. Det är såååååå tröttsamt.

Jag skulle vilja gå längre än att avsätta miljarder till investeringar i järnväg och järnvägsunderhåll.
Jag vill anställa underhållsarbetare igen. 
Varför inte införa ettåriga beredskapsjobb för 10 000 järnvägsarbetare?

Arbetslösheten är hög, alldeles för hög. Människor vill inget hellre än att göra rätt för sig än att vara inlåsta i meningslösa FAS3 sysselsättningar. 
Inrätta omedelbart 10 veckors utbildningar för arbetslösa, låt de sedan gå bredvid tills de känner sig trygga med sitt uppdrag för att sedan sättas i arbete för att få ordning på tågkaoset.

Har vi råd att låta människor gå arbetslösa när järnvägen rasar samman? 


Kommentarer
Postat av: Inge Johansson

Hej!
För fjorton dagar sedan var jag på studiebesök på postterminalen i Hallsberg. Du är från området och känner till vad de gör och hur beroende de är av att tågen kommer i tid och anländer till destinationsort i rätt tid.
Mot bakgrund av samhällsdebatten och att jag är politiskt intresserad
frågade jag om hur verksamheten fungerade mot bakgrund av de ständiga tågförseningarna . Ledningen visade sig helt oförstående för tågen kom alltid i tid och posten kommer fram i tid till en hög procent(96%). Tjänstemannen som veckopendlade mellan Gbg och Hallsberg rykte på axlarna och hade inga problem med veckopendladet. Gör ett studiebesök på Hallsbergs terminalen.
Vänligen
Inge Johansson

Svar: Så bra för dem, jag och många med mig har väl bara sådan otur att hamna på de sena tågen 👍
Monica Green

2015-05-28 @ 21:28:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0