Vad är syftet med partiledardebatter?



Eftersom vinjetten med den roliga rappen inför partiledardebatten angav en ny roligare ton, trodde jag att kvällens debatt skulle ge mer. 
Men efter 2 timmars debatt och prat i munnen på varandra var jag lika frustrerad som vanligt. Sedan ska någon utse vinnare och förlorare. Någon ska berätta vem som var bäst i retorik och ytterligare någon ska beskriva vilka som var coola, roliga och snabba i replikerna.
Trots att jag är oerhört intresserad av politik har jag svårt att förstå tjusningen med dessa sammandrabbningar. 
Tänk då på den majoritet som inte är politiskt intresserade, attraheras de av partiledardebatterna? 

Eller syftet kanske inte är att nå utanför den politiska kärnan i Sverige? Jag vet inte.
Vad jag vet däremot är att väljarna vill att fler får jobb, att ungdomarna ska kunna flytta hemifrån till egna bostäder, att barnen i skolan får lugn och ro så att de kan tillgodogöra sig undervisningen. 

Fick väljarna vägledning i dessa frågor eller förstärktes bara argumenten för de redan frälsta?
För mig är svaret enkelt eftersom jag är övertygad om att vi behöver mer av gemensamma lösningar. Men gav kvällens partiledardebatt svar till någon som är osäker? Knappast.

Vi får väl se det som ett led i "saker som måste göras" utan att det leder till något. 
Eller så får de politiska partierna tillsammans med SVT komma på en bättre metod för konsumentupplysning om aktuell politik.    

Kommentarer
Postat av: Sberg

Håller verkligen med. Har helt slutat se på dessa debatter som jag tycker gör politiken oseriös och till endast för att media skall ha något att skriva om!

2015-05-11 @ 05:36:21
Postat av: Lars Flemström

Syftet torde vara att göra partiledarna välvilligt inställda till public service, så att deras medarbetare får behålla sina enastående privilegier. Tänk att ha en arbetsgivare som inte kan gå i konkurs för att kunderna inte vill betala för skiten. För i så fall kommer partiledarna överens om att införa en ny skatt, även de som säger sig vara mot nya skatter.

2015-05-11 @ 09:50:54
Postat av: Lars Flemström

Syftet är helt klart att göra partiledarna fortsatt positiva till public service, så att medarbetarna får behålla sina privilegier. Tänk att ha en arbetsgivare som inte kan gå i konkurs, för att ingen vill betala för skiten. För i så fall kommer partiledarna överens om att införa en ny skatt, även de som säger sig vara mot nya skatter.

2015-05-11 @ 09:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0