Omtumlande vecka



Det är omtumlande för många och det är både slitningar, hög arbetsbelastning och frustration som gör det än än viktigare att stanna upp i bland för att utvärdera, andas och ta nya tag.
Värst har flyktingarna det, barn, män, kvinnor som flyr från krig och förtryck. Samhället sätts på prov för att det ska finnas tak över huvudet, värme, mat och så småningom om bostad, skola och jobb. 



För att jag själv ska få distans och låta intrycken sjunka in gör jag en kort tillbakablick på senaste veckan. 

Jag startade på ett boende för 580 nyanlända och sedan har fortsatt i högt tempo med utskottsarbete, extra gruppmöten, debatt och beslut för en budget för jobb, välfärd och trygghet osv.

På måndagen hann jag även med en träff med kommunalråden, ha Green-kontakt för Skövdes kommuninvånare och delta på kommunfullmäktige.
Sedan reste jag till Stocholm för att vara med på finansutskott, extra Riksdagsgrupp, länsbänksträff och ordinarie Riksdagsgrupp. Alla möten innehöll intensiva samtal om en solidarisk, värdig och trovärdig flyktingmottagning, det tog hela tisdagen.

Magdalena Andersson debatterade budgeten i onsdags, det gjorde hon som vanligt briljant. Det är glädjande att ekonomin går bättre, exportindustrin ökar och arbetslösheten sjunker. Äntligen ska vi satsa mer på skolan, lärarna, äldreomsorgen, sjukvården och den ekonomiska tryggheten. Det innebär skattehöjningar för sådana som mig och det känns helt rätt.

Men på onsdagen hann jag även med att debattera hur tunga transporter ska fungera bättre, schystare och lagligt genom sociala krav i upphandling och tydligare beställaransvar för de som beställer transporterna. 

Sedan tog jag emot 145 deltagare på UN womens seminarie i andra kammarsalen om hur det förebyggande arbetet mot mäns våld mot kvinnor ska fungera bättre. En lysande panel med jämställdhetsminister Åsa Regner i spetsen. 
Där fanns även Generalsekreterare för stiftelsen Tryggare Sverige Magnus Lindgren, Kammaråklagare Helene Gestrin samt juristen och styrelseledamoten i föreningen Tillsammans, Thérèse Paulsen.

På kvällen fortsatte UN women till JLindeberg där vi både minglade, lyssnade på musik, lyssnade återigen på Åsa Regner och så fick vi oss en härlig boost  när Mona Sahlin bjöd på sig själv i ett härligt anförande.

På torsdagen hade UN women en viktig träff för våra lokalföreningar. Vi diskuterade hur vi ska göra Kvinnokonventionen mer känd i hela landet och hur vi ska organisera oss på bästa effektiva sätt.
Det var härligt att höra om spännande verksamhet runt omkring i landet.

Sedan drog jag vidare till fler möten i Riksdagen. Där var det bland annat frågestund med Statsminister Stefan Löfven och ni vet nog vad de frågorna handlade om.
Dessutom hade jag styrelsemöte med NTF om säkrare trafik, reflexer, beteenden och attityder i trafiken mm.

Nu ska jag fortsätta med studiebesök på en bilbesiktning, gå till tandläkaren, ha träff med NTF Skaraborgs länsförbund och avsluta med att ha vigsel i stadshuset i Skövde. 

I morgon är det julskyltning i Skövde, då finns vi socialdemokrater där för att svara på frågor om en solidarisk flyktingpolitik, vi ska bjuda på reflexer och pepparkakor också. Kanske ses vi? 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0