Från ord till handling om IT-strategi


När vi socialdemokrater för några år sedan utarbetade en IT-strategi var skolan en viktig del. Nu levererar regeringen.

Det är utmärkt eftersom digital kompetens att vara en förutsättning för att människor ska kunna etablera sig fullt ut i såväl arbets- som samhällslivet. 

 

För att ta ett samlat grepp om hur skolan ska kunna jobba med it och digitalisering har regeringen gett Skolverket i uppdrag att ta fram två nationella it-strategier för skolväsendet.Den ena ska omfatta för- och grundskolan och den andra ska omfatta gymnasieskolan och vuxenutbildningen. 

De ska säkerställa likvärdig tillgång till digital kompetens i skolan och att arbetet med att integrera it i undervisningen på ett bättre sätt stärker undervisningen och kunskapsresultaten.

 

Tillgången till it-utrustning som är relevant för arbetsmarknaden ska säkerställas genom samverkan med arbetslivet och kurs- och läroplaner ska ses över för att stärka elevernas digitala kompetens. Den ska även ta in hur it kan stärka elevers entreprenörskap, kreativitet och entreprenöriella förmågor.

 

Den tekniska utvecklingen innebär nya utmaningar och nya möjligheter. Sverige har många exempel på nya företag som kunnat dra nytta av vår starka ställning inom it, som Spotify, Skype och Minecraft. Men för att vi ska kunna få fler och växande företag och för att unga ska förberedas för arbets- och samhällslivet, måste skolan bättre på att stärka deras digitala kompetens. 

 

Sverige ligger långt fram i internationella mätningar i frågor om it och digitalisering och har gjort så i många år. Det är bland annat resultatet av framtidsinriktade politiska beslut, ibland för flera decennier sedan, som möjliggjort omfattande investeringar i bredbandsutbyggnad och breda satsningar som den så kallade hem-PC-reformen. Reformer och investeringar som lagt en bra grund att fortsätta arbeta vidare med, inte minst på skolans område. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0