Ny industrigeneration



Sverige har en modern industri där många kvinnor och män arbetar.
 Det går bra för stora delar av svensk industri, och det rapporteras nästan dagligen om nya investeringar, nya försäljningsrekord och nyanställningar. 
Men samtidigt står industrin också inför en rad utmaningar. Digitalisering och automatisering radikalt förändrar förutsättningarna för industriell produktion. Konkurrensen blir allt hårdare men automatisering och utvecklingen av moderna och smarta fabriker gör det också mer attraktivt att tillverka i Sverige.

Det finns en bild av att industrin minskar i betydelse för Sverige. Men industrin har förändrats och när de industrinära tjänstejobben räknas in är det tydligt att Sverige fortfarande är en industrination. Industrin står då för en femtedel av landets ekonomi och sysselsätter omkring en miljon människor. Industrin står också för 77 procent av det samlade exportvärdet.
Digitaliseringen och nya möjligheter till automation öppnar ett fönster för en nyindustrialisering av Sverige. 

Jag välkomnar Mikael Dahmberg nya industristrategi och hoppas att han även lägger till jämställdhet som fokusområden. Män och kvinnor kan gemensamt utveckla Svensk industri med hjälp av regeringens kompetenslyft. Lägg dessutom till digitalisering, ökad resurseffektivitet, miljöhänsyn och en mer hållbar produktion, då bidrar industrins värdeskapande, jobbskapande och skapat konkurrenskraft i hela landet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0