schysta villkor och säkrare vägar



Idag har jag återigen deltagit på Här Stannar Sveriges demonstration för schysta villkor och säkrare vägar. Det var många som hade hörsammat uppmaningen att sluta upp och flera hundra lastbilar drog igenom Skövdes gator.

Innan kortegen drog iväg stod Emil Sahlberg, Freddy Wille, Sten Bergheden och jag på ett flak och berätade vad som gjorts och inte gjorts på området. Trots god stämning var det flera förare som var både otåliga och arga över att det går för långsamt.  Otryggheten på vägarna måste få ett slut . Den svenska modellen med schyst konkurrens samt schysta villkor för transportarbetarna ska utvecklas – inte avvecklas.

Det handlar om allt från att förare utnyttjas, trafiksäkerheten brister, att miljö- och klimathänsyn inte respekteras och att man bryter mot regelverket kring cabotagetransporter.

 

De seriösa åkerierna drabbas av fruktansvärda konkurrensnackdelar. Människor far illa. Det är helt oacceptabelt. Det behövs alkobommar, alkolås, bättre kontroll vilka som trafikerar vägarna, kontroll av godshandlingar i bilen, att kör och vilotidsregler och cabotageregler följs mm

 

Oseriösa godstransportföretag kör fler än tre transporter och därmed bryter mot cabotagereglerna. För att råda bot på detta skärptes reglerna den 1 mars 2015.

 

Då infördes möjligheten för polisen att ta ut en sanktionsavgift om 40 000 kr vid en vägkontroll om föraren inte kan visa att denne utför en cabotagetransport, dessutom tillåts även klampning i upp till 24 timmar. Det var et steg i rätt riktning.

 

Vi måste få ordning och reda på våra vägar och det återstår en del att göra. Därför har regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över villkoren inom yrkestrafiken. Här ingår: beställaransvar, utvärdering om klampningen har fungerat, bättre villkor för yrksetrafik m m

 

Målet med regeringens arbete både på hemmaplan och i EU är att säkra schyssta villkor och sund konkurrens på de svenska vägarna. Alla inom transportbranschen ska betala rätt skatt och uppfylla miljö- och trafiksäkerhetskrav. De oseriösa företagen ska bort från våra vägar.

 

Sverige ska inte konkurrera med låga löner och farlig arbetsmiljö, särskilt inte nu när tillväxten ökar, exporten växer och allt fler får jobb. Nu är det läge att skapa framtidstro och ta strid för schysta villkor och avtalsenliga löner, sund konkurrens och trygga vägar i Sverige.

 

Vi har kommit en bit på väg. Men det finns mycket kvar att göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0