Män män män = Generalsekreterare och Nobelpristagare

 

 
Könsmaktsordningen består
Så har vi haft gubbvecka igen. Inget nytt det har vi ju varje vecka men det blir extra tydligt när alla 11 pris nobelpris går till män och FN utser sin nionde generalsekreterare, den nionde mannen. 
 
Naturligtvis har jag inget emot dessa män, de är säkert enastående i sina gebit och jag gillar Bob Dyland, han är toppen. 
 
Dessutom är Antonio Guterres, Portugals före detta premiärminister som blir ny generalsekreterare för FN ett förträffligt val. Han har gjort som män gör mest, han har lobbat för att bli vald. 
 
Men .....
 
Vi, kvinnor och män, som fostrats i att männen är norm har så enormt svårt att bryta denna maktordning. Män har den ekonomiska makten inom näringslivet, de har den beslutande makten i familjer och i samhället. Vi, kvinnor och män, inrättar oss och ser till så att denna könsmaktsordning upprätthålls. Vi, kvinnor och män, ser män när nya positioner ska utses och när priser ska delas ut. Det är så tröttsamt. 
Eftersom män är i majoritet i beslutande församlingar och äger förmögenheterna så kommer detta att fortsätta om inte samhällets institutioner är beredda att vilja förändra detta och gå från ord till handling. 
 
Men eftersom jag i grunden är både positiv och envis så är jag övertygad om att vi någon gång kommer att förändra detta. Nästa år får vi 11 kvinnor som Nobelspristagare och nästa gång FN utser en generalsekreterare så blir det en kvinna, eller hur !!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0