Sett filmen tjuvjägaren

Skriv inläggstext 

Tjuvjägaren - Lasse
Nu har vi sett filmen om Lasse och Inga i Berget - Tjuvjägaren.
Det var kul att se eftersom det utspelar sig på Kinnekulle, där jag är uppvuxen.
Vi gjorde många utflykter till Lasse i Bergets grotta, där fikade vi, plockad blåsippor och fick höra berättelser av mamma och pappa om vad som kunde ha hänt Lasse och Inga.

Lasse byggde grottan, genom att mura intill en bergvägg, med ett utskjutande klippblock som tak. Inga ville inte flyttade med honom   sig tillslut. Hon var inte varken fi "bostaden" och hon var arg på Lasse som hade slaktat hennes vävstol för att göra dörrposten.
Men paret kom att bo i grottbostaden i mer än 25 år. På sommaren var grottan förmodligen en grönskande idyll, med blommor och grönsaksodling utanför, men på vintern var det nog inte så kul när fukt och kyla trängde in i bostaden.
Det sades också att Lasse var folkskygg och att Inga gärna ville träffa tanterna från byn. Hon bjöd hem sina vänninor när Lasse ute på jakt i flera dagar.

I filmen utspelas också ett drama mellan godsägare och Lasse som jagade på markerna. En alldeles utmärk film som jag rekommenderar.

Numera besöker jag grottan i samband med vandringar på Kinnekulles fina vandringsled, som min pappa varit med och anlagt.

Men mitt starkaste minne är en vårutflykt när min farmor Edit var med. Vattnet porlade i bäcken och marken vart täkt av vitsippor och blåsippor. Farmor Edit njöt för fullt och upprepa orden "det är som finast just nu, det är som finast just nu, det är som finast just nu" hela tiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0