Bättre vägar i landsbygd, då blir Sverige starkare

(null)


Vi är många som inte bor i storstäderna. Jag bor visserligen i Skövde men rör mig mycket runt i Skaraborg och i Västsverige och märker hur viktigt det är med fungerande vägar och cykelvägar.  Det ska vara möjligt att bo, leva, och verka i alla delar av landet. En förutsättning för det är att det även på landsbygden finns vägar i gott skick som människor kan färdas och transportera gods på. Den socialdemokratiskt ledda regeringen har gjort stora insatser för att förbättra vägunderhållet på landsbygden. Jag välkomnar Socialdemokraternas löfte om att öka medlen till underhåll av vägar på landsbygden med 500 miljoner årligen.

Sverige är ett stort land till ytan men väldigt glesbefolkat. Bilen är avgörande för mångas möjlighet att resa till arbete, ha ett fungerande familjeliv men också som en frihet och en möjlighet att upptäcka platser bortom hemstaden. Jag vill gärna lägga till vikten av att kunna cykla på ett säkert sätt på landsbygden. Det går naturligtvis mycket bra att cykla på lågt trafikerade vägar men det fungerar inte på många av de hårt trafikerade regionala vägarna. Transporter får landet att fungera. De möjliggör ett brett utbud även utanför storstaden och de skapar möjligheter till arbete och export. 

Jag föredrar ett starkare samhälle som håller ihop med bl.a satsningar på bättre vägar för levande landsbygd istället för stora skattesänkningar för de rikaste. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0