15 år sedan Anna Lindh mördades


(null)


Det är svårt att ta in att det gått 15 år sedan det fruktansvärda dådet med mordet på Anna Lindh inträffade. Ibland känns det som att det var nyligen men å andra sidan har det hänt så otroligt mycket på dessa 15 år.


Utrikesminister  Anna Lindhs rycktes bort från oss den 11 september 2003. Då var hon mitt uppe i sin framgångsrika gärning full av energi och livslust. Hon var en av mina stora förebilder och hon hade betydligt mer att ge i politiken både i Sverige och i resten av världen. Det känns så otroligt sorgligt att hon inte fick vara med och sätta sin prägel på samhällsutvecklingen.


Alla har kanske egna minnen och uppfattningar om Anna Lindh. Jag lärde känna henne redan i SSU och jag minns en kraftfull målmedveten medmänniska som stod upp för alla människors lika värde, solidaritet och jämställdhet. Hon hade en självklar plats i ledningen för socialdemokraterna och hade ett mycket stort kontaktnät över hela världen. 


Skövdes lokala Anna Lindh kommitté har genom året försökt hålla Annas ljusa minne vid liv genom stipendier, manifestation mot våldet och minnesstunder mm.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0