Vad har Tintin med Moldavien att göra?

(null)


Som ni vet befinner jag mig just nu i Moldavien för att observera parlamentsvalet som är på söndag den 24 februari.

I samband med detta har jag stött på Syldavien, som Tintinläsare känner till, som förstås är påhittat land med sin huvudstad Klow som kan betyda mångkulturellt. 


Syldavien påstås vara ett fiktivt namn från Moldavien och Transsylvanien, den lilla annekterade delen, som jag skrev om i förra blogginlägget.


Att det är mångkulturellt här stämmer i allra högsta grad. Moldaver, Ryssar, Ukrainare, Rumäner och Romer bor tillsammans i detta ganska fattiga land. Huvudstaden Chisinau med sina ca 700 000 invånare är någorlunda lik många andra storstäder med moderna hus, bilar, hotell och affärer. Men på landsbygden är det mycket fattigt och det känns som att åka tillbaka i tiden. 

Någon Hajsö men lovar säga till i så fall. Det påhittade landet Syldavien omnämns i Tintinalbumen Det hemliga vapnet, Kung Ottokars spira, Månen tur och retur samt Tintin och Hajsjön.


Skämt å sidor. Nu återgår jag till det intressanta, spännande och viktiga uppdraget som valobservatör. Berättar mer när jag får tid, möjlighet och internetuppkoppling.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0