Även i Ukrainas västra bergstrakter är det parlamentsval

(null)


I detta stora land som jag befinner mig i nu är det som ni vet val i morgon söndag.

Nu har jag förflyttat mig från den gamla fina historiska staden Lviv till en liten liten ort vid namn Skole. Här i detta samhälle belägen i bergstrakterna bor ca 6000 och skulle nog ha varit ganska dött om det inte varit för de fina vandringslederna och fiskemöjligheter.


Här är tvivlet till politiker ganska utbrett och det det finns en ilska mot korruptionen.  Men ändå är det självklart att gå och rösta. Det tillhör rättigheterna och ses som en högtidlig stund. 

Trots att den förra presidenten Petro Poroshenkos parti ser ut att gå mot en stor förlust i resten av landet är det partiet relativt populärt här.

I övriga landet verkar den nyvalda presidenten Zelenskijs parti  Folkets tjänare få närmare 50 procent enligt opinionsmätningar.

Näst störst verkar det Kremlvänliga oppositionspartiet, För livet bli. Men det återstår att se.

Vi kommer under dagen reka i området, besöka vallokaler och prata med personal som är i fullfärd med förberedelserna inför i morgon.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0