Är uppförstorade läppar kvinnoförtryck?


Fortsätter problematiseringen av vad som är kvinnoförtryck eller kvinnans egna val. Därför ställer jag frågan om uppförstorade läppar och skönhetsoperationer kvinnoförtryck? För min del får kvinnor välja själva. Men vi ska vara medvetna om att sedvänjor, trender och förväntningar från omvärlden är mycket starka. 



Kvinnoidealet har förändrats över tid och ser olika ut över världen. Det gäller såväl kläder som knappt täcker någonting till kläder som täcker allt. 


En påsk för länge sedan klädde jag ut mig till påskkärring och sa att nu drar vi häxor till Blåkulla, där vi får vara i fred från förtryck och förväntar från omgivningen. Då fick jag kritik för att jag förlöjligade och bagatelliserade de fruktansvärda brott som det var att bränna kvinnor på bål. 

Jag tyckte att det var en kul grej och menar att jag borde få välja själv och menar att det borde gå att skämta om det mesta.


Stora bröst, små bröst, smal midja, mullig, små smala muskler, magrutor, bikini, heltäckande baddräkt, korta och långa kjolar, stora sjalar, hattar, små och stora läppar är en ständig diskussion. 


För ett antal år sedan lyckades konsumenter stoppa försäljningen av stringtrosor till små barn. Det var bra att den fåniga trenden stoppades utan att det för den delen behövdes förbud, lag eller beslut i något kommunfullmäktige...


För den sakens skull ska vi inte tro att förtryck och förväntningar på kvinnor försvinner utan att vi tar debatten eller synlig gör det.


Det krävs tydliga initiativ för att värna barns och ungas hälsa och välbefinnande. Där har vi alla ett ansvar. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0