Håll ut - håll avstånd!


(null)

Samtidigt som jag blir glad av alla mysiga bilder från härliga midsommarfiranden i hela landet, slås jag av känslan att många glömt av att hålla avstånd. Men det är givetvis så att bilderna inte visar hela sanningen. 

Det kanske hölls avstånd på midsommarfesterna, jag hoppas på det. 


Ingen är perfekt. Alla kan göra misstag och glömma det fortsatt allvarliga läget. Vi midsommarfirare nuddade vid varandra flera gånger när vi fixade med maten. Men vi höll i alla fall 2 meters avstånd när vi dansade runt midsommarstången och långbordet var länge och bredare för att vi inte skulle sitta tätt. 


För att klämma ihop sig 10-12 stycken i samma lilla båt, eller på annan liten yta i tron att allt redan är över, det är inte alls bra, tvärtom det är dumt.

Just nu tar vi del av oroväckande nyheter från bland annat Gällivare, andra håll i Sverige och t.ex Tyskland om nya fall av Covid-19. 


Vi har väl inte släppt koncentrationen? Och om det är så, varför? Är det för att vi inte munskydd?

Jag tillhör dem som inte tror att munskydd gör någon medicinsk nytta. Men jag tror att munskydd kan göra att vi påminns om att vi befinner oss i en pandemi. 

Sveriges 5000 döda är fruktansvärt och vi måste alla fundera på vad vi kan göra för att förhindra smittspridningen.


Att vara medveten om att det är dropparna från munnen som sprids, när du andas, pratar, sjunger, skriker eller skrattar. Det är därför alla ska hålla avstånd. 

Jag slår upp på folkhälsomyndighetens hemsida och läser: 

"Coronaviruset (SARS-CoV-2) som orsakar sjukdomen covid-19 smittar i första hand mellan människor genom så kallad droppsmitta. Det vill säga att smitta överförs till slemhinna i ögon, näsa eller mun från droppar som sprids i luften när en sjuk person hostar eller nyser. Dropparna faller snabbt ner genom luften och når som regel inte längre än någon meter."


Lyssnar på Lotten Collins krönika från Bogota, och tycker verkligen att hon sätter fingret mitt på våra utmaningar.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1538570


Jag skriver detta för att påminna mig själv och andra att det är inte över ännu. 

Om du gjort ett eller två misstag behöver du inte släppa helt. Det är bara att börja om igen.


Vi klarar att hålla avstånd även om det är tråkigt och trist. 

Håll ut! 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0