Påväg till Armenien

(null)


Efter två dagars digital genomgång och briefing om Armenien, om det kommande valet, om valsystemet, om jämställdhet, om Coronaläget, om oroligheterna och om praktiska frågor är det äntligen dags att åka dit. Så nu är jag påväg för att observera det val som ska genomföras på söndag den 20 juni.

Republiken Armenien ligger i södra Kaukasien, inklämd mellan Georgien i norr, Turkiet i väst, Azerbajdzjan i öst och Iran i söder. Berget Ararat är en del av bergsmassivet Kaukasus. Det är Ararat som blivit den nationella kultursymbolen i Armenien och tillsammans med Noas ark finns den Armeniens vapensköld.

Det sägs att Armenier är ett av världens äldsta kristna folk, sedan vår tideräkning. Känd för sina åttakantiga kyrkor. 

Som alla andra länder har Armenien förändrats genom århundradena, genom krig, olika härskare och ockupationer. Tillhörde Sovjet under 71 år,  Armenien blev en självstyrande Republik 1991. Landet har varit inblandat och drabbats av flera krig, dessutom är det ett område som är jordbävningsdrabbat. 


De har en unik kultur och ett eget tal- och skriftspråk. 

Jag för hoppas att det går att göra sig förstådd men givetvis har vi alltid tolk med oss när vi är i tjänst. 

Jag hoppas att så många som möjligt av de röstberättigade använder sin demokratiska rättighet i detta lilla land med 3,5 miljoner invånare. Det finns mycket att titta extra noga på så som kvinnors möjlighet till egen makt och mycket mer. Jag ska försöka återkomma om detta vid lämpligt tillfälle. Nu kliver jag på planet. På återhörande. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0