Val i Armenien


På söndag är det nyval i Armenien. Vi valobservatörer får givetvis inte kommentera eller ha synpunkter på anledningen till valet och till de partier som ställer upp. Vi är här för att säkerställa de demokratiska möjligheterna. 

I går när de flesta av oss 350 valobservatörer från stora delar av världen fick vi kvittera ut vår utrustning. I vanliga fall består den av checklistor med en mängd olika frågor som ska besvaras i de vallokaler vi besöker. Numera besvarar vi dem med hjälp av mobiler och digitala pennor. Nu var utrustningen utökad med en mängd munskydd, handskar, rengöringsmedel och annat som ska hålla virus på avstånd.

Det är varmt, mycket varmt, närmare 35 grader i skuggan men det hindrar inte mig att utforska huvudstaden Jerevan. Innan jag reser till det valdistrikt jag ska verka i vill jag förstås se folklivet, sevärdheter och kulturutbud. Jag gick bl.a till Kaskaden som är en fantastisk trappa som är ett konstverk i sig. Den har flera avsatser med fontäner och skulpturer. Från trappan är det fin utsikt över staden och jag såg även berget Ararat, (men såg inte till Noas ark). 

Inuti och runt trappan ligger ett konstmuseum. Det finns också rulltrappor för att ta sig upp till toppen men jag gick och fick snabbt ihop 1000 steg i stegräknaren.

(null)


Lite repition: Folke Bernadotteakademin är den myndighet i Sverige som ansvarar för valobservationer. FBA utser/nominerar observatörer som sedan deltar i på plats tillsammans med flera organisationer. OSSE har 57 medlemsstater som åtagit sig att verka för demokrati, bland annat genom att hålla fria och rättvisa val. Det gör de genom OSSE:s kontor för demokratiska institutioner och mänskliga rättigheter (ODIHR) som genomför valövervakningsinsatser. 

ODIHR har i uppdrag att främja förutsättningarna för demokratiska val genom bland annat valobservation samt att bistå deltagarstaterna med att bygga upp och stärka demokratiska institutioner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0