I demokratins tjänst


(null)

Det är en orolig tid med drygt två år av pandemi och nu Putins regim som beslutar sig för att starta krig i Ukraina. I dessa tider är det än viktigare att övriga världen inte stannar av.  Myndigheten Folke Bernadotteakademin har utsett mig till långtidsobservatör i Serbien. Jag ser det som ett mycket viktigt uppdrag för demokratin och därför åker jag dit och ska vara på plats några veckor innan valet i början av april.

Vi långtidsobservatörerna förväntas följa valprocessen från början till slut för att se hur den överensstämmer med den lokala vallagen och de internationella åtaganden. Vi ska observera hur medierna rapporterar, hur röstlängderna görs upp och hur kampanjarbetet fungerar. Det vi ser ska rapporteras till insatsledningen.

Inför själva valdagen kommer korttidsobservatörerna. Vi ska tillsammans bevaka hur det ser ut i vallokalerna; från öppningen av lokalerna till rösträkningen, från tidig motion till mitt i natten. Rapporterna samlas in för att en samlad bedömning ska kunna presentera hur valet gått till, det offentliggörs  efter valdagen.

Vi valobservatörer ska inte påverka valet och ska inte kommentera de politiska vindarna eller ställningen. Vi är på plats för att vara en del i den demokratiska processen och rent formellt och oberoende följa det som sker.

Nu är jag påväg till Belgrad för att träffa mina kollegor innan jag reser vidare ut i landet. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0