Vad gör en valobservatör?


(null)

Vad gör en valobservatör? Den frågan får jag ofta och tänkte passa på att folkbilda lite. 

Sverige har deltagit i internationella valobservationsinsatser sedan 1989, oftast insatser som leds av EU eller OSSE, Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, och deras kontor för demokratiska institutioner och mänskliga rättigheter (ODIHR). Folke Bernadotteakademin tog i januari 2016 över ansvaret från Sida att rekrytera, utbilda och sända ut svenskar till internationella valobservationsinsatser. 

Det som krävs av oss valobservatör är kunskap och erfarenhet av internationellt arbete eller uppdrag, god hälsa, gott omdöme och att vi kan arbeta under påfrestande förhållanden. Givetvis är språkkunskaper och intresse för demokratifrågor, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde viktiga förutsättningar.

Jag har tjänstgjort som korttidsobservatör många gånger i flera olika länder exempelvis Georgien, Moldavien, Belarus, Ukraina, Armenien och USA. Nu är jag långtidsobservatör i Serbien för att följa valkampanjen, mediebevakningen, hålla kontakt med representanter för civilsamhället, politiska aktörer i det område jag och min medarbetare tilldelas. 

Vi ska också förbereda för korttidsobservatörerna som ska jobba intensivt strax före och under den låååånga valdagen.

Det är både ett spännande och viktigt uppdrag. Vi valobservatörer ska inte på något sätt påverka valet utan bidra till att säkra medborgarnas demokratiska rättigheter och på så sätt också bidra till fred och utveckling. Vilket känns extra angeläget i dessa oroliga tider. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0