Nattåg till Hamburg och sedan vidare mot Berlin

(null)

Med tanke på att tågtrafiken mellan Sverige och flera länder i Europa ska utvecklas, ville jag passa på att testa i samband med min resa till Berlin. 

Som ung tågluffade mycket men det verkar verkligen ha blivit betydligt sämre i takt med att det varit så billigt att flyga. 

Redan för två år sedan tog dåvarande infrastrukturminister Tomas Ekeroth initiativ till att underlätta nattågstrafiken från Sverige till övriga Europa. Dessutom har EU-kommissionen tagit fram en handlingsplan, ett åtgärdspaket för effektiv och grön mobilitet där förslag om transeuropeiska transportnät (TEN-T) och intelligenta transportsystem.

Planen vill se ett fullständigt och enhetligt genomförande av EU:s befintliga regelverk för järnvägar.  I det arbetet måste alla hinder för långdistanstrafik och gränsöverskridande persontrafik tas bort. 

EU-Kommissionen vill påskynda och vidta ytterligare åtgärder för ökad digitalisering, säkerställa tillgång på rullande materiel, dvs tåg, förbättra utbildning av järnvägspersonal, effektivisera och modernisera järnvägsinfrastrukturen. Som före detta Riksdagsledamot vet jag att förändringar tar tid och jag vet att ju fler länder som är inblandade desto segare blir det från beslut till aktiv handling. Därför var jag extra intresserad över hur arbetet går och om det fungerar.


Jag tog tåg med västtrafik från Skövde till Nässjö på söndagskvällen och kl.20.20 klev jag på SJ nattåg som startat i Stockholm med destination Hamburg. Jo jag vet att det finns fler alternativ.

Efter att ha letat på SJs app och hemsida fick jag klart för mig att det enklaste är att boka via https://www.omio.se


Det var ett gammalt fint nattåg som stretade på med full hastighet och det var mysigt att kliva ombord. Visserligen ganska trångt och tyvärr inget café, men målet är enligt personalen ombord att det ska bli betydligt bättre redan under våren. 


Jag sov mycket gott när vi susade fram i mörkret. Redan klockan halv sju var vi framme helt enligt tidtabellen och jag hade gott tid på mig att köpa kaffe och hitta tåget till Berlin.


Nu har jag bara två timmar kvar till mitt resmål, hej Berlin nu kommer jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0