Två bröllop och ett val

(null)


Inte nog med att jag får vara med om att observera val i Bosnien Herzegovina, jag får chansen att delta i bröllopsfester också. 

Eller åtminstone i teorin, i praktiken kanske det är mer komplicerat än det låter. 

Det visade sig iallafall att hotellet där jag skulle bo under helgen för att följa valet i den lilla staden Grode i Bosnien skulle ha bröllopsfest på fredagskvällen och natten. Det blev inte många timmars sömn pågrund av att dansmusiken hördes i hela hotellet så fönsterna skakade. Jag skojade med mina kollegor och sa att det var åtminstone tur att det inte var på lördagskvällen eftersom uppdraget som valövervakare starar kl.6 på söndagsmorgonen. Men sådan tur hade jag dock inte. Även under lördagskvällen var det bröllop och festen visade sig pågå fram till klockan fem på morgonen och några av bröllopsgästerna som sov över på hotellet hade efterfest på ett rum nära mitt. 

Så natten till söndag blev det ännu mindre sömn och ändå skulle mitt uppdrag pågå långt efter midnatt på måndagsmorgonen.

Det var bara att bita ihop och göra det bästa av situationen. Vän av ordning kanske undrar varför jag håller på om jag sedan ska klaga? 

Grejen är att det är värt det. Jag älskar dessa uppdrag eftersom det är så viktigt att länder hjälps åt med att förbättra valprocedurer. Att få vara med på ett hörn med att upprätthålla demokratin genom fria öppna val är angeläget. Internationella uppdrag är stimulerande eftersom du möter nya människor, det öppnar perspektiven. Kvinnor och män som vill ha fungerade samhällen, rättvisa och trygghet uppskattar när internationella observatörer besöker deras ort. 

Att dessutom ha möjlighet till Wedding Crashers sätter krydda på tillvaron även om det är jobbigt att inte få sova, det enda det går att gräma sig över är att inte passa på att ta chansen att delta i festligheterna. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0