En dag i Sarajevo


(null)


Kul att få se Sarajevo, här har jag inte varit förut. Sarajevo ligger vid Miljackaflodens dalgång och omgivet av höga berg. Från en liten småstad har Sarajevo vuxit upp till en industristad med ca 300 000 invånare.

Staden har en orientaliska prägel från den osmanska tiden i centrum med omgivande småhusbebyggelse på sluttningarna. Sarajevo var första europeiska stad elektrisk spårvagn 1885 och tillhörde då Österrike-Ungern kejsardöme i Habsburgska imperie. 

Många känner till att det var här första världskriget startade med Skotten i Sarajevo sommaren 1914. Då är kejsardömets tronföljare Franz Ferdinand och hans hustru Sophie på besök och åker i en karavan med öppna bilar längs floden Miljacka mot stadshuset i stadens östra del. Kortegen möter ung man vid namn Gavrilo Pricip som tillhörde organisationen Unga bosnier, de såg den österrikiska närvaron som en olaglig ockupation. Han drar sin pistol och skjuter både Franz och Sophie, båda avlider, kalabalik utbryter, Pricip grips, åtalas, döms till 20 års fängelse men dör i fängelset 4 år senare.  

Under den jugoslaviska tiden kallades bron där attentatet skedde för "Princip most", men efter Jugoslaviens sönderfall har den fått tillbaka sitt gamla turkiska namn – Latinska cuprija.  

Jag tog en promenad till bron innan jag mötte mina valobservatörskollegor och kvitterade ut materialet som ska användas under valdagen. Vi får låna en mobiltelefon där vi kan googla fram vallokaler vi ska besöka och en digital penna, med den kan vi skicka svarsformulären direkt till staben som sammanställer resultatet. I eftermiddag åker jag vidare till staden Mostar, där ska jag vara över helgen. Mer om det senare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0