Behöver du också vägledning, stöd och tips?

(null)


Vem behöver inte vägledning, stöd och tips? Det behöver vi förstås alla. Dels för att vi ställs inför nya utmaningar och för att vi alltid behöver utvecklas. Ingen av oss blir fullärd och så länge vi har nyfikenhet kvar kommer vi att hitta nya sätt att ta oss an det vi ställs inför.

Vi upplever just nu en orolig värld och oron kan sprida sig på många sätt. Då kan det kännas extra viktigt att de vi har omkring oss tryggt tar sig an sina uppgifter utan att hetsa eller rusa för snabbt. Det är i denna verklighet vi som ledare ska navigera. 


Därför har jag tackat ja till att vara mentor i S-kvinnors ledasrskapsutbildning. Som mentor ska jag  erbjuda tid för reflektion och eftertanke, kunskapsutbyte och ett utökat nätverk. En adept kan å sin sida kan erbjuda sin syn på verkligheten och rådande värderingar. Jag ser det som win-win helt enkelt.


Jag har just träffat min nya adept Eva. Vi ska under ett år utvecklats och utbyta erfarenheter. 

Första träffen är oerhört viktig så att det  skapas tillit mellan oss. Men givetvis ska vi vara professionella i våra möten så att det inte utmynnar i fnittriga kafferep. 

Fnittriga kafferep är viktiga men hör inte hemma i ett mentorsprogram.

Vi ska utmana varandra så att vi växer med uppdragen.



Mitt uppdrag är bland annat att lyssna aktivt på min adept så att jag kan ge bästa möjliga råd och tips. Mentorns roll är att utmana och stötta och låta adepten stå i fokus. 

Vi ska diskutera ledarskap och hur var och en kan se och lyfta andra i sin omgivning. 


Det kan inte nog poängteras hur viktigt det är att tolka varandra i positiv anda och inte försöka hitta fel för att känna sig lite bättre själv. Det är ingen framkomlig väg även om jag vet att många försöker sig på det sättet att lirka sig framåt. Det slutar ofta mycket dåligt. 


En annan viktig ingrediens i ledarskapsutveckling är att kunna kommunicera i förändring. Organisationer, samhället och världen förändras ständigt och många känner inte igen sig i det nya. Att kommunicera det du vet och vara öppen med att du inte vet allt, det ökar din trovärdighet.


Första träffen med min adept Eva var mycket givande, nu tar "hemuppgifterna" vid tills vi ses nästa gång. Behöver du också en mentor?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0