Religionens starka påverkan på presidentvalet i USA

(null)


Religionen har en mycket större betydelse i USA än vi Svenskar kan ana. Förmodligen har det långa historiska förklaringar som leder till ett sätt att leva.

Tennessee där jag befinner mig har många religiösa samfund och traditioner, även om kristendomen, särskilt protestantiska som dominerar. Nashville har också stor en växande katolsk befolkning. Tennessee har flera judiska församlingar, främst i större städer som Nashville, Memphis och Knoxville.

Min Italienska kollega som jag arbetar tillsammans med är katolik och ville gå till en högmässa jag följde med eftersom jag är nyfiken. 

Kyrkan var helt fullsatt med förväntansfulla åhörare i alla åldrar. Många av dem var barnfamiljer med en stor skara barn.

Alla som deltog eller gjorde framträdanden i akten var män och pojkar som tex fick bära kors, rökelse och bibeln som prästen skulle läsa ur. Efter några psalmer, böner och förtalare var det prästens tur. Det gick inte att ta minste på de patriarkala strukturerna och predikan om att en man och kvinna hör ihop i en familj, att skilsmässa inte är tillåtet osv. Både min italienske kollega Robert och jag var chockade över tonen och budskapet.

Presidentkandidat Trump har ett stort stöd hos många kristna, dels för att han upphävde aborträtten genom att tillsätta domare i högsta domstolen för att åstadkomma detta. Att han flyttade den amerikanska ambassaden i Israel från Tel Aviv till Jerusalem har också haft betydelse.

Så att regionen påverkar politiken och hur folk röstar är det ingen tvekan om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0