2024 Supervalår

(null)


I år har det varit och är många val på gång. Det är i stort sett halva jordens befolkning som har möjlighet att rösta i år. Det gäller flera av världens folkrikaste stater så som Indien, USA, Indonesien, Pakistan, Bangladesh, Rwanda, Storbritannien, Mexiko, liksom i vi inom EU som röstade till Europaparlamentet i början på sommaren. 

Att så många kan rösta beror på att det samma år hålls nationella samtidigt som lokala val så som vissa delstatsval i Tyskland.

Men i flera länder är den demokratiska utvecklingen under stark press och världen har de senaste 15 åren sett en tillbakagång av demokrati till förmån för ökning av länder med autokratiska styren. Idag lever över 70% av världens befolkning i samhällen med begränsade mänskliga fri- och rättigheter. Detta gör valobservationsinsatser ännu viktigare för att värna om demokratin och de mänskliga rättigheterna.

Jag har förmånen att få vara internationell valobservatör.

Vi övervakar valprocesser för att säkerställa att de genomförs rättvist och transparent enligt internationella standarder och nationella lagar. Vi kan identifiera utmaningar och rekommendera förbättringar till kommande val, och observatörernas närvaro bidrar även till att öka valets legitimitet: när en valprocess övervakas av internationella aktörer ökar förtroendet för att resultatet verkligen speglar folkets vilja. Det stärker tilltron till valresultatet, både inom landet och internationellt, vilket i sin tur bidrar till politisk stabilitet. Vi sammanställer de observationer vi iakttagit och listar rekommendationer som leder till förbättringar. 

Jag var t.ex valövervakare i Serbien för några år sedan. Sedan dess har de tydliggjort regler för kampanjfinansiering och förbättrat utbildning för röstmottagare och stärkt mandatet för valmyndigheter. Men det finns många fler exempel. Jag upplever själv att kvinnors möjligheter och kvinnors rättigheter att rösta självständigt blir tydligare när vi internationella observatörer är på plats.

Nu pågår en mycket intensiv och hetsig valkampanj i USA inför presidentvalet den 5 november.

I nästa vecka åker jag dit, vi är 14 Svenskar som på uppdrag av Folke Bernadotteakademin ska ingå i OSSEs observation tillsammans med 100 andra från OSSEs medlemsländer.

Jag kommer att blogga om mitt uppdrag, så följ mig gärna här och i sociala medier. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0