Demokrati, debatt och dialog är nödvändigt för framtidens Europa

Runt om i Sverige och EU pågår just nu festligheter och över tusen svenska skolor hissar EU-flaggan. Den 9 maj 1950 var det datum då Europeiska unionen föddes, vid en tidpunkt då hotet om ett tredje världskrig oroade hela Europa.
En Kommuniké framfördes av Frankrikes utrikesminister Robert Schuman, om fred mellan Europas länder och om världsfred. Förslaget som kallas för "Schumandeklarationen" anses ha lagt grunden till det vi nu kallar Europeiska unionen.

Numera betraktas den 9 maj (Europadagen) som en symbol för Europeiska unionen som politisk enhet. Europadagen firas med aktiviteter och festligheter som för Europa närmare sina medborgare och unionens folk närmare varandra.

För mig är det nödvändigt med delaktighet för fler om det ska vara möjligt att förena Europa. Förenas i kampen mot miljöförstöring, prostitution, sexslaveri, i kampen mot arbetslöshet i kampen mot terrorism, ekonomisk brottslighet och narkotikasmuggling. Det krävs öppenhet och närhet i demokratin för att fler ska känna sig delaktiga. Vi behöver sätta människan i centrum för besluten. Det behövs mer samarbete inte mindre för att klara framtidens utmaningar som hållbartillväxt, jämställdhet och konsumentmakt.

Men att ganska få europeiska medborgare vet att vi firar Europadagen blev jag tydligt påmind om när jag besökte äldreboendet i Skultorp. Jag fick förmånen att träffa de äldre när de satt ute och fikade i solskenet. Jag berättade att det var Europadagen och att jag senare skulle delta i en debatt om framtidens Europa. Då tog en man till och sa – Ja, det är så mycket olika "dagar" nu förtiden som ska firas, när ska det bli mustaschens dag?

 

Monica.nu


Kommentarer
Postat av: Jessica H

Det är få som vet att det är europa dag. Skolorna brukar nog uppmärksamma det. Men flera vuxna vet inte det. För dålig information om det kanske?. Få som är insatta i det? Vad vet jag.

2006-05-11 @ 09:15:16
Postat av: Monica Green

Europadagen är precis som du säger inte så stort i Sverige. Vi har inte varit inblandade i krig på samma sätt som många andra Europeiska länder. Och tänker kanske inte så mycket på EU som fredsprojekt. Vi får jobba framåt, utåt och bättre fortsättningsvis

2006-05-11 @ 09:22:36
URL: http://monicagreen.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0