Hur står det till med matematik kunskaperna för folkpartiet?
Jag har hört på radion och läst artiklar i Skaraborgs media om att Folkpartiet i Skövde vill satsa 1,8 miljoner mer på Rydskolan i Skövde. Låter ju bra när man hör det första gången.
Rydskolan har 43 olika språk och många barn som flytt från krig och förtryck som behöver lugn och ro för att ta till sig kunskapen.
Men hur räknar folkpartiet egentligen, de är ju alltid emot våra socialdemokratiska förslag om mer pengar till skolnämnden?
Vi socialdemokrater har i våra budgetförslag, flera år i rad, betydligt högre anslag till skolnämnden än vad den borgerliga majoriteten (inklusive folkpartiet) har. Då i budgetdebatterna låter det annorlunda.
Nu föreslår de en höjning och jag självfallet inte vara sur över det, bättre sent än aldrig.
Men det blir lite knepigt att få ihop deras matematik.
I år har socialdemokraterna föreslagit att skolnämnden inte ska behöva göra den besparning på 3 miljoner kr som borgarna lagt på dem. Dessutom har vi föreslagit att vårdnadsbidraget som kostar kommunen 4 miljoner kr inte ska införas utan istället användas till kvalité i skolan.
Dvs socialdemokraterna satsar (3 + 4 =) 7 miljoner kr mer till skolan
Folkpartiet försöker nu få kortsiktiga poänger med att föreslå en höjning på 1,8 miljoner.
Det betyder i praktiken (7 - 1,8 =) 5,2 miljoner mindre till skolan än vad vi socialdemokrater föreslår. Eller hur tänker hur räknar de?
http://monicagreen.webblogg.se/2008/march/induviduellaprogrammet-inte-losningen-med-de-ska-i.html
Matematik (av grekiska máthema, "vetenskap")
Vilka svensk kunskaper?