Jag har dragit lärdom

När jag de senaste dagarna pläderat för skärp incestlagstiftning, har det gått obemärkt förbi eftersom jag dessutom gjort andra uttalande som upprör.

Eftersom det är känsligt och eftersom människor tagit illa vid sig vill jag be om ursäkt.

Jag har dragit lärdom

Jag brukar tycka att politiker ska lägga sig i det mesta. Jag tror på politiken som ett styrmedel. Det går att med lagstiftning hålla ordning och reda i ett samhälle. Det går att förbättra människors livssituation och det går att förändra attityder. Det tycker jag fortfarande.

Som jag skrivit tidigare, tycker jag att de som förgriper sig på barn borde ha hårdare straff. Det är vidrigt att utnyttja sin maktposition, eller sitt övertag genom att lura till sig sex, eller att tvinga sig till sex. Polisen borde få än mer resurser för att komma åt dessa typer av brott.

Alla ska ha rätt till sin egen kropp att ingen ska lura till sig sex eller tvinga någon att ha sex. Ingen ska behöva ställa upp på eller bli tvingad till sex mot sin vilja. Det gäller i hela samhället i såväl utanför som innanför äktenskapet. 

Expressen ringde mig i lördagskväll när jag ordnande med myset inför melodifestivalen.

Frågan var om jag med anledning av det aktuella incestfallet mellan två syskon var beredd att luckra upp lagstiftningen. Min första ryggmärgsreaktion var nej, verkligen inte vad osunt. Syskon ska inte ha sex, inte ens om de är vuxna. Jag skulle ha stannat vid det. För sedan började jag resonera lite längre och det blev fel. Jag har dragit lärdom.

Men jag var redan då tydlig med att det absolut inte ska gälla föräldrar och vuxna barn eftersom det finns ett beroende, en underordnad ställning som kan utnyttjas.

Det finns naturliga och förklariga skäl till varför det är förbjudet att ha sex syskon emellan. Eventuella avkommor kan få genetiska fel. Nu är det i och för sig så att sex i ett modernt samhälle inte alltid leder till barn. Men det finns ytterligare skäl. Även här kan någon vara i beroende ställning och det finns risk för tvång. Det ska vara tryggt för syskon att umgås i en erotiskfrizon.

Mitt parti har aldrig diskuterat frågan och den är inte aktuell över huvudtaget. Jag aldrig tänkt och tänker aldrig driva frågan om en förändrad lagstiftning. Ändå har det uppfattats som om jag ville det. Det är ytterligare än lärdom jag dragit.

Jag vill lägga min kraft på helt andra områden i politiken och har dragit ytterligare en lärdom, att inte svara på alla frågor


Kommentarer
Postat av: Karin Långström Vinge

Tack, Monica, för det klargörandet! Hälsningar Karin

2010-03-17 @ 07:21:58
URL: http://karinlangstromvinge.blogspot.com
Postat av: Susanna Torvaldsdotter



Det är inte bara känsligt utan - det förödande i uttalandet är att det kan misstolkas. Utnyttjas av dem som har en annan syn på incest och rätten till att ha en frihet som kan skapa lidande för andra. Vi har kommit så långt i samhället idag med etik och moral och våra värderingar med meningen med livet och att leva tillsammans i en demokrati. Att ändra i lagen skulle vara att gå bakåt i tiden till ett elände som faktiskt existerade lite varstans i Sverige för många år sedan. Det är 2010 nu och det känns bra när en politiker inser sitt misstag och tar sitt förnuft till fånga.



Susanna Torvaldsdotter Författare

2010-03-17 @ 08:37:17
Postat av: William

Om det är ett övergrepp mot "barnet" (som kanske inte alls är ett barn längre) varje gång någon tittar på en barnporrbild, hur ska då polisen kunna undersöka sådana saker? Säg att en polis tittar igenom tiotusen bilder, då har ju hon begått tiotusen övergrepp! Hur kan du stå och försvara tiotusen övergrepp mot barn, Monica Green?



I övrigt har du dock rätt, ryggmärgsreflexer leder oss vanligen rätt, om man börjar tänka efter och leta rationella lösningar blir det ofta fel och omoraliskt. Vissa typer av kärlek är helt enkelt fel, så är det bara - punkt slut.

2010-03-17 @ 12:33:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0