Utsläppen från lastbilar ökar med 35%
I Sverige har utsläppen från tunga lastbilar ökat med 35 procent på tio år. Medan personbilarna släpper ut allt mindre koldioxid så ökar utsläppen från godstransporterna. Jag skrev om regeringens misslyckade miljöpolitik inom transportbranschen förra veckan. Idag kan vi höra nyheten i Sveriges radio.
Längre transporter med mindre last och snabba leveranser utan logistikplanering tyder på att det trots alla andra påståenden om att det är billigt att köra. Komponenter körs hit och dit eftersom företagen inte har några lager.
Det är väldigt långt till Regeringens mål om att Sverige ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Beslut måste tas nu eftersom lastbilar och långtradare har en lång livslängd.
Det räcker inte med att byta bränsle till förnybart drivmedel, energieffektivisering och med logistik. Det behövs en överflyttning till järnväg och sjöfart på lång sikt, säger Håkan Johansson från trafikverket, men just nu går utvecklingen åt helt fel håll.
Men det går att minska utsläppen på den tunga trafiken om vi ställer högre krav, underlättar kombitrafiken än mer, bygger ut järnvägen och vågar ta betalt av de som släpper ut mest
IP av Ygeman
Sverigesradio
Detta förhållande är både nuvarande och föregående regeringar skyldiga till.
I Stockholm t.ex. har S varit emot satsningar på el-driven kollektivtrafik på gatorna i alla år sedan 1950-talet. Dessutom har järnvägsunderhållet åsidosatts av såväl borgerliga som S-regeringar.
I stället för att satsa på eldrift Sverige satsat på törstiga etanolfordon. Vi ligger därför långt efter internationellt vad gäller satsningar på utsläppsfria fordon (och då menar jag inte CO2, en för människans hälsa ofarlig - och nödvändig - gas).
De svenska utsläppen av CO2 utgör naturligtvis bara en mikroskopisk del av de totala CO2-utsläppen, men den ensidiga inriktningen på CO2 har gjort att vi har glömt bort övriga utsläpp och buller från förbränningsmotordrivna fordon och inte satsat på ny teknik utan på att importera etanol från Brasilien och Afrika. Den importen bidrar till landgrabbing och utarmning av den biologiska mångfalden i de enorma monokulturella sockerrörsodlingarnas spår.
Den har också understötts av olagliga satsningar av kommunala medel.
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.4133897-trippel-baklaxa-om-borgen
Tror inte du är till räckligt insatt i detta, hela svenska åkerinäringen går redan på knäna, en lastbilsmotor idag är renare än de flesta personbilars bensin motorer, och vad tror du skulle lösa med mer trafik på järnväg?, går det järnvägspår till din lokala ica affär, eller till din bensinmack där du tankar din miljövänliga personbil? Hur kommer mjölken till affären? Hur kommer bensinen till pumpen?
Sålänge inte regeringen gör något för att underlätta för svensk åkerinäring, så lär vi inte få någon bättre miljö, då det bokstavligen talat slår ihjäl varjre åkeriägare med avgifter och skatter, För varje nerlaggt åkeri så kommer det in utlänska åkerier och kör godset långt under de redan pressade priserna, och på dessa bilar biter varken skatt eller avgifter, dom kör ändå, mjölken kommer till affären, och bensinen till pumpen, men på miljöns bekostnad. Hade man däremot infört tydliga restriktioner, förbjudit cabotage trafik, och infört en max gräns på drivmedels intag vid gränsöverskridande trafik, då hade svensk åkerinäring haft en chans, och skatter och avgifter hade kommit in så det bildas balans.
Sen undrar jag vad mer pengar i regeringskassan kan hindra en miljöbomb? Men sånt fattar inte jag, jag är bara en chaufför på ett litet familjeföretag som kämpar mot en totalt snevriden konkurrens, och där alla gnäller på oss.
mvh Per Petersson [email protected]