Även män kan...

 

Igår när jag hyllade Sara Gunnerud i min blogg, fick jag frågan om varför jag bara skrev om halva dagen med socialdemokraterna i Skaraborg. Saken är den att jag skriver inte allt som händer och jag tyckte att Sara Gunnerud var alldeles lysande. Dessutom är männen norm i samhället och jag tycker att kvinnor förtjänar att lyftas upp. Det var också därför som jag har bloggat om Carina Ohlssons fantastiska engagemang i politiken.

 

Men naturligtvis kan jag även berömma män som gör bra i från sig. Och jag vill naturligtvis inte använda mig av härskartekniker genom att osynliggöra någon.

I går var Patrik Björck en av de medverkande på S i Skaraborgs utbildning "Skiljelinjer i politiken". Patrik gjorde som vanligt bra i från sig och han kommer nog att bli partiets chefsideolog om han fortsätter så här. Nu när jag nämnt mina kollegor Carina och Patrik så vill jag naturligtvis också ta med min egen bänkkamrat. Skaraborgs partidistriktsordförande Urban Ahlin. Urban är partiets utrikespolitiske talesperson, VU-ledamot med ett oerhört högt arbetstempo. Han hinner både resa ut i världen, runt jorden och vara på arbetarekommunsmöten i Skaraborg med fötterna på jorden.

 

En annan man som inte går av för hackor är feministen Stefan Löfven. Jag tycker att han var väldigt bra i ekots lördagsintervju i går. Dessutom har han varit mycket noga med sina tal, att ha med jämställdheten först. Han säger bl.a att i många familjer håller gamla strukturer, normer och värderingar tillbaka människor, precis som i samhället i stort. Sverige har fortfarande en manlig könsmaktsordning, som behöver bemötas med en feministisk agenda.

Ta bara lönerna som exempel. En människa förlorar i genomsnitt 3,6 miljoner kronor under ett arbetsliv bara för att hon är kvinna. Det här är ingen självklarhet, det är en stöld, sa Stefan Löfven på partikongressen, där han även slog fast att hot och hat inte ska stoppa feminismen.

 

So far so good men jag tror i alla fall att vi måste fortsätta att lyfta upp kvinnor som gör bra i från sig.

Så stå på er Magdalena, Ylva, Veronica, Elvy, Annelie, Matilda, Lena, Gunilla, Carina, Susanne, Mona, Hillevi, Nina, Jeanette, Marie, Anita, Julia, Camilla, Maria, Anna, Sara, Irene, Amanda, Carin, Eva-Lena, Jennie, Therese, Helena, Margareta, Malin, Katrin, Vanja, Nalin, Helena, Åsa, Asima, Liselotte, Devinia, Elisabeth, Linda, Dorota och alla andra 

 

Kom igen tjejer, vi kan vi vill vi törs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0